Stránka letáku Magazín DEKÁČ – str. 6

Tento leták platí do 18. 7. 2021.




Tento leták platí do 18. 7. 2021.

Přepis textu:

5 VĚÍ,     které byste měli vědět     o trailovém běhu     DEKÁC     FILIP CENEFELS     Filip Cenefels, kterého znáte z loňského jarního vydání     magazínu Dekáč, si na nás tentokrát udělal čas, aby nám     trochu přiblížil svět trailového běhání.     DECATHLONU!     JINÝ STYL TRÉNINKU     Běh v terénu se od silnice liší. Různé typy nerovného     terénu vyžadují změnu ve vašem stylu. Rychlost musí být     pečlivě vyvážená. Moc rychlé tempo může způsobit ne-     příjemnosti a ztrátu kontroly nad okolím. V technických     pasážích se snažte běhat spíše po přední části chodidla     (ne jen běžet po špičkách, ale prvně došlápnout na špičku     a pak dotáhnout celý došlap chodidla), abyste se precizně     dotýkali země, tím měli svůj krok pod kontrolou a vy-     hnuli se nebezpečí zranění. Mějte oči na stopkách, aby     vás nepřekvapily překážky na cestě, jako třeba kořeny či     kameny. Pozor také při běhu z kopce, aby vám neuklouzla     noha. Lepší je jistý krátký krok nežli dlouhý pyšný, který     vás zradí, neboť nemáte čas reagovat na rychlou změnu     1     SVOBODA JE KLÍČOVÝM LÁKADLEM     Silnice vás omezuje v pohybu. Přítomnost aut komplikuje     běh a někdy vás mohou bezohlední řidiči dokonce ohro-     žovat na zdraví. Trailový běh vám však dovoluje objevovat     nové cesty a někdy si vytvářet i své vlastní. Ať už v lese za     domem, či v horách, nebo když se ocitnete na neobvyklých     místech, jako je třeba poušť. Limity zde nejsou a je jen na     vás, kam se vydáte. Dbejte však na zachování přírody. Vždy     bychom se měli řídit heslem „vejdi a neuškoď“. Protože     trailový běh vnímá citlivost přírody a to, jak ničivý dopad     může mít přítomnost lidí, kteří si toho neváží. Les, louka     ani hory nejsou odpadkový koš – je to naše hřiště, o které se     musíme starat, jinak o něj přijdeme. Čím dál více závodů si     to uvědomuje, a tak například po závodnících chtějí vlastní     kelímek na občerstvovací stanice, aby pak plastové kelímky     nezůstávaly poházené po lese.     terénu.     a a lehce se předkloňte – pomůže vám to využívat plíce     VYBUDUJTE SI SVALOVOU HMOTU V NOHÁCH     Pomalu zvyšujte vzdálenost a rychlost. Je důležité cítit se     na cestě komfortně, proto při stoupání volte kratší krok     MELODIE PRO DUŠI     Když se vydáte mimo silnice na cestu, příroda vás dokáže     nabít pozitivní energií. Když budete dostatečně potichu,     uslyšíte pěvecké umění ptactva mezi stromy, vítr, jak hra-     je na stromy jako na struny, nebo kapky deště bubnující     do vás a vašeho okolí. Vypnete svoji mysl od každoden-     ního stresu a třeba neuslyšíte vůbec nic, pouze požeh-     nané ticho. Z výhledů dobytých vrcholů máte o to větší     radost, neboť jste toho dosáhli vlastním úsilím. Nahoře     se pod vámi rozevře krajina a nabídne vám jiný pohled     na vše kolem vás a pod vámi. Vhodné je propojení běhu     s turistikou, abyste tak navštívili i místa, jako jsou hrady     a zámky, které se na vaší cestě mohou vyskytnout.     naplno a ušetříte energii tím, že budete nohy zatěžovat     pouze po krátkou dobu (tím snížíte spotřebu kyslíku ve     vašich svalech). Pokud nemáte možnost vydat se pokaždé     do kopců a posílit tak svoje nohy, můžete využít schody     ve vašem městě nebo dělat dřepy, abyste se postupně     zlepšovali a kopce vám nedělaly takový problém.     BOTY NA NOVÁ DOBRODRUŽSTVÍ     Na horských stezkách je rozhodující kvalitní výbava.     Vyberte si správně výbavu na základě počasí. Pokud je     povrch podmáčený, pomůže vám hrubý vzorek, aby noha     neuklouzla. Naopak na zpevněných cestách je vhodnější     jemnější vzorek. Při občasném přebíhání po asfaltu by     vám zuby na botě mohly být nepříjemné. Pružná a lehká     obuv do terénu je nezbytnou součástí.     6 DEKÁČ     2    

×

    Sdílení