AM SRI HUTCHINSON Cítíš, že se přístup firmy k opravitelnosti v průběhu let mění? Strašně razantně. Přestože jsme servisy měli v prodejnách a věděli jsme, nebo minimálně já jsem věděl, že je potřebujeme, tak 4 roky zpátky to byl docela boj si u ředitelů prosadit místo a člově- ka pro servis. Rok a půl jsem strávil přesvědčová- ním store lídrů, že je potřeba do servisu investo- vat, protože se nám to vrátí. A myslím, že se nám to vrátilo. V porovnání s ostatními zeměmi, které šly cestou centralizace a spolehly se na to, že mají regionální servisy v logistických centrech, které to všechno vyřeší, tak vlastně teď zjistily, že v pro- dejnách ty servisy víceméně umí jenom složit ko- lo. My máme na prodejnách vybavení a tým na úrovni regionálních servisů z jiných zemí. A sám víš, že když někdo v obchodě potřebuje poradit s něčím technickým, tak jde do servisu, proto- že tam prostě velice často najde vybavení, know- -how a člověka, který mu poradí, jak se opravuje cokoliv na prodejně. Takže se to změnilo opravdu razantně od té doby, kdy jsem ředitele „přemlou- val", ať ten servis mají, do té doby, kdy už máme separátní týmy pro servis a jsme schopni sledovat efektivitu a ekonomickou stránku. Tak teda trocha čísel. Dokáže si servis na sebe vydělat? Zákazník, který využívá služby servisu, se do prodejny vrací až třikrát častěji a utrácí více než běžný zákazník. Ale i bez tohoto efektu jsme ja- ko republika v servisu ziskoví. A to i když zapo- čítáme investice do strojů, které jsou v případě servisu lyží za vysoké částky. Nemyslíš si, že v minulosti se Decathlon k reklamacím nebo celkově opravitelnosti nechoval úplně nejlepším způsobem? 8 DEKÁČ Dá se říct, že souhlasím. Naším mottem bylo a vždycky bude spokojený nebo spokojený zá- kazník. Protože jsme ale neměli potřebné vyba- vení a know-how, reklamované produkty jsme automaticky měnili a možná oprava se tolik ne- řešila. Ani se řešit nedala, protože jsme neměli možnosti, jak produkty opravovat. To samozřej- mě mrzelo nejen mě, ale i spoluhráče na pro- dejnách. Zákazníci v Česku také začali očekávat jiné chování a vyžadovat opravu. To mi dělá ra- dost a už jenom fakt, že sledujeme poměr po- čtu reklamovaných produktů k počtu oprave- ných produktů, motivuje naše spoluhráče, aby nedávali zákazníkům nové produkty vždy. Díky projektu 2nd life navíc můžeme lehce poškoze- né výrobky vrátit do prodeje s nižší cenou. To už byl takový poslední díl skládačky, abychom náš přístup zlepšili. Jsou přímo v United nějaké tendence k tomu, abychom omezili výrobu neopravitelných produktů? Je to tak zvyšuje se podíl opravitelných pro- duktů. Musím pochválit produktové inženýry, že na tom opravdu pracují a zabývají se dlouhou životností našich produktů. Měl jsem příleži- tost na jednom produktovém školení ve Francii upozornit na možnost opotřebení jedné krytky sedlovky na skládačce a skutečně ji uvedli jako náhradní díl. V tom je Decathlon skvělý, že nám takto naslouchá. Jaké jsou naše cíle v oblasti opravitelnosti? Pro rok 2023 stanovil Decathlon United míru opravitelnosti na 73 %. Zdálo se to jako reálné číslo, nicméně jednotlivé značky začaly raketo- vě brandovat produkty jako opravitelné. Rychleji, než jsme si mysleli. I proto v roce 2023 dosáh- neme zhruba na 66 %. Ale jsou sporty, kde jsme jedni z nejlepších na světě – turistika, cyklistika. Druhým cílem je podíl opravitelných produktů v nabídce. Aktuálně jsme na 13,9 %, cíl do roku 2026 je 30 %. Mimo to ještě sledujeme ekonomic- ké ukazatele, jako je efektivita a růst zákazníků. Co dnes vlastně všechno dokážeme na našich servisech opravit? Je toho hodně a je to naše silná stránka. Inter- ně a externě jsme schopni opravit všechno, co prodáváme. Kola, koloběžky, lyže, paddleboar- dy, batohy, běžecké pásy, turistické hole, koleč- kové brusle, je toho kvanta. Dokážeme opravit itropiko stanu a tím nemyslím výměnu za nové. Jediné, kde to je náročné, je elektronika, hlavně externích dodavatelů jako Garmin nebo Polar. Problémem jsou hlavně náhradní díly, a tak se zákazníkovi dává většinou nový produkt. Pří- ští rok chceme vylepšit naše služby v opravách textilu. Několik prodejen vybavíme šicími stroji, abychom mohli opravit například rozpárané švy. Vidím v tom velký potenciál, protože asi 38 % lidí sportovní oblečení vůbec neopravuje. Pro přírodu je to ale velká zátěž a na západ od nás je vidět, že to lidi už pochopili. Je naprosto běžné, že turisti nosí 20 let stejný batoh, protože si ho pořád opravují. To se podle mě dostane i k nám. Co domácí opravy? Podporujeme nějakým způ- sobem naše zákazníky, aby si produkty opravili doma sami? Tak úplně v první řadě jim nabízíme obrovské množství náhradních dílů. Celkem jich je přes 11 tisíc. A patří tam i zipy, přezky na batoh a ta- ké specifické díly, které nejdou na trhu sehnat, například náhradní díly do našich trampolín či basketbalových košů a mnoho dalších. Tím
Stránka letáku Decathlon – Dekáč – str. 8
AkčníSlevy.cz
AkčníSlevy.cz 0:00 5 dubna, 2024Přepis textu: